Za rohem

Updated: May 17, 2019



Přestože je obecně výhodnější střílet nepřítele z bezpečné vzdálenosti, ideálně zpoza krytu tak, aby Vás neviděl, je setkání na nějakém typu hrany terénu, jako stěna, kámen nebo terénní nerovnost, na denním pořádku.

Pokud vlastníte těžký tank, tak se vlastně tomuto typu boje prakticky nevyhnete, pokud chcete být týmu k užitku. Jaká jsou pravidla boje při blízkém nepřímém kontaktu?


Samozřejmě první věc, kterou si musíte zjistit, jsou typy a počty nepřátel, kteří na Vás za rohem číhají. Druhá důležitá věc je uvědomit si, v čem sedíte Vy sami a jakou máte podporu.

Budu rozebírat různé situace a postupně na dané příklady nabalovat další rozšíření. Psychologie

První a nejdůležitější věc je ta, že vy nechcete vyjet, ale bylo by bezva, kdyby vyjel protivník, ideálně tak, aby jej bylo snadné probít. Je nasnadě, že takto uvažujete oba dva, takže se bitva zvrhnev postávání za rohem a čekání, komu dřív rupnou nervy. To je dobrý začátek.

Pamatujte si, že Kdo nevyjede, nic nezkazí. Ono totiž jde o to, že když na pozici stojíte, tak už jenom samotná hrozba vaší přítomností je dostatečným nástrojem pro to, aby Vaši spojenci mohli něco vymyslet někde jinde. Pokud si nejste jistí, co za rohem všechno je a jestli nejste schopní protivníka převálcovat, zbytečně nevyjíždějte. Při kontaktu na blízko je samozřejmě důležité znát weakspoty nepřítele. Jsou to místa, kam jej snadno probijete, ale zároveň jsou relativně malá a často je třeba na ně dlouho mířit. Stejně tak je důležité vědět, kde weakspoty nemáte Vy.

Druhá poučka tedy je Ukažte protivníkovi tu část svého tanku, která nemá weakspoty. Jde o dvoufázovou taktiku palby. Nejdřív protivníka přesvědčíte k tomu, aby on vystřelil na Vás, a potom mu ránu oplatíte. Nejde o to, abyste si nechali naložit. Snažíte se totiž, aby Vás neprobil. Této metodě se říká úhlování. Je několik druhů úhlování a každý se používá u jiného tanku a v jiné situaci. Pojmenuji je různými neoficiálními názvy, tak snad se na mě nebudete zlobit.




Čelní úhlování

Je to nejzákladnější metoda, kterou musíte zvládnout, protože se používá ve spojení s ofenzivní hrou. Uplatní se při vyjíždění zpoza rohů na zteč a za specifických situací, kdy využíváte na maximum čelní pancíř svého tanku. Notoricky známým tankem, který je přímo dělaný pro tento typ úhlování, je Tiger II a obecně všechny tanky, které mají rovný a silný čelní pancíř. Strašně důležité je to, že si u takového tanku můžete dovolit stát s vystrčeným pancířem prakticky pořád, protože na něm prostě není weakspot, do kterého by se šlo trefit. Pokud si nejste jistí, zda nepříteli neukazujete moc, popojíždějte dopředu a dozadu, popřípadě se otáčejte o pár stupňů doleva a doprava, pokud vás to nebude posunovat vpřed (typicky problém u ruských tanků). Protivníka pohyb dráždí a zároveň bude mít problém zaměřit případné weakspoty. Budeme teď uvažovat o tvaru zatáčky kolem rohu. Strana tanku blíže rohu je vnitřní strana, strana tanku dále od rohu je potom vnější strana. Vystrčíte za roh vnější pás a kus čelního pancíře tak, aby Vás protivník neprobil. Pokud Vám shodí pásy, je vám to jedno. Pokud Vás cinkají desítky střel, je to jedno. Protivník plýtvá munici a čas na to, aby se Vás marně snažil probít, a Vy se vesele smějete tomu, jak Vám roste vykrytý damage. Mimochodem, za to taky dostáváte odměnu. Sice je to malá odměna, ale je to odměna. Pokud protivník začne používat explozivní a prémiovou munici, můžete si být sakra jistí, že to děláte dobře. V ten okamžik dotyčný začne silně prodělávat. Díky silné redukci přes pancíř nedostanete tolik a prémiová munice se v takovém případě často odráží taky. Pokud totiž máte vepředu 100 mm pancíře, pak při dopadu střely pod úhlem 20° z něj vykouzlíte skoro 300 mm. Tiger II má vpředu 150 mm pancíře. To dělá přes 420 mm pancíře při úhlu 20° mezi dopadovou drahou a plochou pancíře. Pod úhel 20° se střely přímo odrážejí. Objekt 268 má na HEATu penetraci 395 milimetrů. Prakticky Vás nemůže probít, pokud neuděláte něco špatně. A to se bavíme o tieru X vs VIII. Co asi probijete, když se vám takhle postaví Maus?

Boční úhlování – sidescraping

Nejen čelní pancíř dělá tank. Spousta tanků má silný i boční pancíř, a ač není tak silný, jako ten čelní, dokážete s ním divy. Ta magie spočívá v pásech okolo a představném pancíři nad nimi. Spousta navěšeného materiálu kolem hlavního pancíře tanku dělá svou část práce a brání efektivním průrazům. Když se k tomu přičte sakra dobrý úhel pancíře, dostáváme neprobitelné pevnosti na kolečkách. Metoda, jak boční pancíř využít, je jednoduchá. Celý čelní pancíř skryjete za překážkou a ukážete protivníkovi zadní boční pancíř. Dělá se to proto, že musíte schovat přední vodící kolečko, které je často zranitelným místem tanku. Couvnutím se pak sice odkryjete, ale můžete střílet, takže tato metoda se využívá především tehdy, když protivník vystřelí. Ideální stav je, když ještě vedle rohu leží hromada suti nebo jiná překážka, která i přes couvnutí brání střelbě na korbu tanku. Ideálními tanky pro tuto metodu jsou právě i Tiger II, IS-4, Maus a obecně tanky s podobnou konstrukcí, které mají silný boční pancíř se spoustou zavěšeného nepořádku po stranách.

Obrácené boční úhlování Jsou tanky, které předchozí metodu těžko využívají. Jsou to především ty, které mají věž vepředu a těží tím pádem z vyšší deprese děla. Pokud by couvly příliš, snadno je probijete do čelního pancíře. Co s tím? Otočte tank! Většina tanků, které mají tento hendikep, se umí točit na místě. Přiražte zadek ke stěně, vykloňte se lehce, a když můžete střílet, vykloňte tank ven, vystřelte a vraťte se zpět. Pokud musíte popojíždět dopředu a dozadu, dávejte si velký pozor, aby protivník nemohl probít Vaše záda. Podélné boční úhlování Samozřejmě se může stát, že vezmete útočný těžký tank a skončíte ve městě. Tyto tanky, především ruské a čínské výroby, mají vepředu klín. Rusové tomu říkají ščuka, protože to připomíná hlavu štiky a například tanku IS-3 se takto přezdívalo. Tento tvar je skvělý pro frontální útok, ale naprosto nevhodný pro sidescraping. Takže máte na výběr mezi dvěma mírně odlišnými způsoby, jak svůj tank natočit. První je ten, že stojíte prakticky kolmo ke zdi a tudíž i kolmo k nepříteli. Musíte ale tank vytáčet, popojíždět a tudíž je velké nebezpečí, že Vám shodí pás v okamžiku, kdy se to vůbec nehodí. Ten druhý je o něco lepší, ale taky není optimální. Vytočíte tank tak, ať jste čelně k protivníkovi, ale za zdí. V pravý okamžik to risknete, povyjedete ven a vystřelíte. Máte sice na chvíli odhalený čelní pancíř pod špatným úhlem, ale stejně předpokládáte, že protivník je beztak vystřelený.

1v1

A tady se dostáváme k tomu, proč si to všechno říkáme. Skutečný mistr si pro střelbu vytváří příležitost. Když nabídnete protivníkovi, aby si do vás střelil, a zároveň Vám nic neudělá, můžete mu to oplatit, protože máte čas během okamžiku, kdy přebíjí. Přesně proto mají těžké tanky obrovská děla s hodně damage a dlouhým přebíjením – vystavují své zranitelné části nepřátelské palbě minimální dobu a tu chvíli pod palbou jsou schopné přestát. Pokud tedy máte 1v1 dva podobné tanky (HP, damage, doba přebíjení), tak je důležité donutit protivníka vystřelit naprázdno a pak mu to oplatit. Vzhledem k tomu, že po odražení střely jsou při zásahu do původce největší zisky ve hře, tohle je způsob, jak s těžkým tankem efektivně vydělávat. Pokud zajede po té, co na vás vystřelil, není to vůbec důvod k zármutku. Dotyčný vám totiž udělal službu. Vy si v klidu doměříte dělo a v okamžiku, kdy protivník vyjede, je to on, kdo nemá doměřeno, zatímco Vy střelíte přesně, kam chcete. Pokud se potkají dva tanky s rozdílným DPM a alfou, taktika se trochu mění. Tank, který má větší alfu se musí snažit, aby protivník střílel stejnou rychlostí, jako on sám. Takže být zalezlý a vylézt jen tehdy, když má nabito. Ten, kdo má zase větší DMP a tím pádem často i mnohem rychleji střílí s nižší alfou, se snaží nasolit co nejvíc to jde během jednoho vyjetí. Ideální je tracknout protivníka ve stavu, kdy na vás nemůže střílet, ale odhaluje nějakou zranitelnou část. Dokonalý okamžik je takový, kdy jej chytíte skrz napínací kolečko. Pokud se to nedaří, je třeba být vždy připraven na to, že protivník vyjede. Máte nižší čas nabíjení, takže jste vždy doměření, střelíte protivníka dřív, než doměří, a okamžitě zajíždíte.

XvX – Metoda kosa

Kosa není zkratka. Kosa je nástroj. Slouží ke kosení trávy. Používá se tak, že máchnete skrz trávník zprava doleva. Podstata metody je v tom, že kosíte vždy v jednom směru a z jedné strany. Když tedy proti sobě číhá za rohem víc tanků, které na sebe vyjíždějí, útočí se zásadně první na cíle, které jsou viditelné z vnější strany zatáčky. Neútočí se nikdy a v žádném případě na nejbližší cíl, pokud není prvním tankem z vnější strany. Proč? Protože se snažíte minimalizovat počet tanků, které mohou střílet do vás. Je to úplně to samé, jako když střílíte z kopce. Tam taky střílíte na vzdálenější cíl, aby do vás nestříleli všichni, ale jen ten jeden. Kromě toho, že dáváte damage relativně bezpečně to má ještě jednu výhodu. Tanky, které jsou nastřílené, jsou méně ochotné vyjíždět ven, takže blokují, potažmo jejich mrtvoly taky, průjezd svým spojencům, kteří se jim musí vyhýbat, objíždět je a tím pádem se nastavují do nevýhodných směrů, točí kanóny, když se rozhlížejí… Prostě vzniká chaos a ten vám hraje do karet.

XvX Společný útok

Pokud jste dokázali získat převahu a zničili a poškodili za rohem dost tanků, nastává pravá chvíle pro ofenzivu. Aby byla bezpečná, je třeba spolupráce, ale ta jde naučit. Na CW je běžné, že nikdo nemluví. Není třeba si vysvětlovat taktiku. Velitel jen zahlásí „jedem“ a všichni vědí, co mají dělat. Metoda spočívá v tom, že tank na vnitřní straně povyjede a nastaví čelní pancíř tak, aby protivník, ideálně většina protivníků, vydingala salvu. Následně váš tank na vnější straně zatáčky povyjede tak, aby přes korbu svého spojence mohl střílet. Jakmile vystřelí, tak do stejné pozice najede další váš tank, ale před tank na vnější straně tak, aby jej zakryl, protože bude pravděpodobně tracknutý. V okamžiku, kdy vystřelí, vyjíždí další tank. Takhle můžete pokračovat, dokud vám nedojdou tanky . Když se tank na vnější straně detrackne, pokračuje dál, objíždí nepřítele do boku a je následován dalšími tanky. Podstata je v tom, že se nepozabíjíte navzájem, nepřekážíte si, damage schytáváte rovnoměrně a všichni děláte útok najednou v maximálním DPM, díky čemuž minimalizujete damage, který dostáváte. Ale hlavně, a to je nejdůležitější, střílíte nepřítele zase metodou kosy, pokud se neřekne jinak (většinou značením). Díky tomu nemusíte přemýšlet nad tím, do kterého cíle střílet. Celý tým jednou salvou sundá jeden tank. Obzvláště děsivé to je například v četě tří E-100, které jsou schopné na jednu salvu vypnout prakticky jakýkoli tank ve hře. Proto se dávají E-100 po třech. Jejich účinnost ale prudce klesá v okamžiku, když se nedokáží shodnout na jednom cíli. Pokud dodržujete metodu kosa při obraně i útoku, máte nad protivníkem obrovskou výhodu.



167 views
Náš banner
World of Tanks Download

Facebook

Staň se fanouškem

YouTube

Odebírej

© 2017-2020 by wotinfo.cz