Život je lehký, někdy příliš



Motor tiše přede ve volnoběžných otáčkách a nikdo ani nedutá. Velitel tanku opatrně vysunuje periskop, aby se rozhlédl ven z houští, ve kterém se skrýváte, a skrz palubní interkom diktuje radistovi pozice nepřátel. Ten je předává dál, do týla, kde bezpečně ukryté artilerie čekají na vaši zprávu. Ohlušující rachot trhá vzduch a kusy protivníků se rozlétají na všechny strany. Vám však v hlavě vrtá kacířská myšlenka - Co je tohle za pitomou zábavu?

Když byla hra World of Tanks vypuštěna oficiálně do světa, lehké tanky byly dlouhou dobu jen cestou, jak se dostat k lepším strojům. První náznak využitelnosti jejich vlastností přišel až v okamžiku, když byly do hry zavedeny pětkové úrovně, které nabídly rychlost a obratnost využitelné dokonce i v klanových válkách. Přestože v průběhu času lehké tanky rostly a s tím ruku v ruce jejich použitelnost v bitvě, dlouho trpěly uměle nastaveným dvoutierovým odstupem, který jim znemožňoval vstoupit do přímé konfrontace s tanky v čele tabulky.

To se před nedávnem změnilo. Lehké tanky dosáhnuly desátého tieru a s narovnáním penetračních schopností vstoupily do nové éry, ve které se staly rovnocenným soupeřem těm nejtěžším mastodontům. Přesto jsou lehké tanky z pohledu hratelnosti stále nejtěžší vozidla ve hře. Je to dáno jejich konstrukcí. Zatímco těžké i středně těžké tanky svým velitelům leccos odpustí, ovládání lehkých tanků stále vyžaduje vysokou úroveň znalosti hry a občas i notnou dávku štěstí.

Co tedy lehké tanky nabízejí?

Vzhledem k obtížnosti, s jakou se s lehkým tankem budete prokousávat hrou, vyvstává samozřejmě otázka, proč se jim věnovat. Přestože mnoho hráčů se jim zdaleka vyhýbá a raději si při honu za nejvyššími tiery zbytečně prodlužují cestu, často v bitvách potkáváme vymazlené lehké tanky fialových hráčů, kteří jsou schopni ve smečkách vybílit červenou náplavu a odnést si snad všechny zkušenosti ve hře. Lehcí obrněnci totiž nabízí něco, co méně zkušení hráči nikdy nemohou docenit - plně mobilní taktickou zábavu.

Extrémní pohyblivost a dechberoucí agilita, spojená s velkým dohledem a schopností rychle zmizet, je prostě zábavná a pokud se správně použije, dává ve hře obrovskou výhodu. Jakkoli se vám totiž může zdát, že samotný lehký tank nemůže mít proti týmu po zuby ozbrojených a opancéřovaných bestií šanci, právě toto je stroj, který svou vizí na začátku bitvy rozhoduje o uděleném a přijatém poškození celého týmu. Každý frag, či damage udělený v prvních pěti minutách má totiž z hlediska vítězství násobnou hodnotu v pozdní části hry.

Když pak pomineme schopnost spotovat, po artileriích jsou to právě lehké tanky, které dokáží prakticky okamžitě změnit místo působnosti a pomoci tam, kde to hoří. Ve spojení se středními tanky dokáží vytvářet smečky, které rozkrájí zbytky protivníkovy obrany, popřípadě s neskrývanou drzostí pronikají zabukovanými liniemi, aby ochutnaly slzy zoufalých artilerií. S cynismem sobě vlastním pak kličkují mezi nepřátelskými pozicemi, strhávají na sebe pozornost a nakonec často nezraněny uhánějí do západu slunce, zatímco za nimi hoří obzor v plamenech.

A jak takového pocitu dosáhnout?

Musíte přežít. Cena za vaše přežití je však vysoká - trpělivost. Jen pár hráčů je ochotných s lehkým tankem neumřít během prvních tří minut bitvy. Hra s lehkým tankem na začátku je totiž jako ne/porušování božích přikázání. Jedete do kontaktní vzdálenosti. Schováváte se v profláknutých křovinách. Nehýbete se, nedýcháte, nemíříte, nestřílíte. Tiše se modlíte a doufáte, že nepřítel ještě není padesát metrů od vás (to je vzdálenost, na kterou se ukážete, ať se skrýváte nebo ne).

A hlavně musíte být neustále připraveni utéct. Můžete být opatrní a křoví, které si vyberete, umožňuje rychlé stáhnutí za terénní nerovnost. Můžete to risknout a doufat, že se vám podaří vykličkovat desítky střel, které po vašem odhalení půjdou vaším směrem.

Anebo můžete být šílenec a jezdit aktivní spot, což znamená vykukovat svojí věžičkou za terénními nerovnostmi, když se plnou rychlostí řítíte terénem plným kamenů a skokánků, zatímco kolem vás vybuchují nálože znuděných nepřátelských artilerií. Nepřátelům se snažíte ukázat minimum svého tanku a plně se soustředíte na hledání cesty, protože se vám před čumák pletou nejen nástrahy mapy, ale často i vlastní spoluhráči.

V okamžiku, když se vytvoří frontová linie a většina tanků se dostane do svých pozic, začíná druhá část bitvy. Tehdy hledáte díry v obraně, abyste se dostali k artileriím, narušujete soustředění nepřátel vzdálenou palbou, často neprobíjející, a hlavně kryjete své artilerie před lehkými tanky nepřítele, kteří se snaží dostat skrz vaši linii. Vykrýváte prázdná místa na mapě a pokud spatříte nebezpečí, vyžádáte si pozornost spojenců, nasvítíte příliš vysunutého nepřítele a pomáháte jej zničit.

A pokud tohle všechno přežijete, zbývá vám už jen koncovka, kdy se v případě vítězství můžete přidat ke středním tankům a pomoct jim v dožírání zbytků nepřátelského týmu, nebo v případě prohry projíždíte nepřátelské linie, abyste si spravili chuť na protivníkových artileriích.

Toliko hrubý nástin. Teď k jednotlivým stylům hry.

Pasivní spot

Toto je nejjednodušší způsob, jakým může začátečník prorazit s lehkým tankem. Dojet někam a tam zůstat stát, zní samozřejmě jednoduše, ale má to svá úskalí. Pokud však dostanete správnou kombinaci mapy a nepřátel, zisky jsou velmi uspokojivé.

Začněme v garáži. Protože chcete pasivně spotovat, zajímají vás dvě věci - dohled a kamufláž.

Dohled konfigurace v garáži je ovlivněný těmito faktory:

  • Výška tanku, respektive pozice věžičky velitele

  • Binokulární dalekohled - ten se aktivuje po třech vteřinách, kdy stojíte, a přidává 25% dohledu. Vzhledem k tomu, že skládaná optika přidává 10% jen tehdy, pokud nejsou zapnuté binokuláry, nebudeme skládanou optiku uvažovat.

  • Úroveň posádky - sto procent je prostě víc, jak sedmdesát.

  • Bratři ve zbrani - 105% je prostě víc, jak 100%.

  • Ventilace - S bratry ve zbrani 110% je prostě víc, jak 105%.

  • Ostříží zrak - Velitelský perk. Zvýší o dvě procenta dohled.

  • Prostorová představivost - Radistův perk. Zvýší dohled o tři procenta.

  • Primární cíl - Střelcův perk. Prodlužuje dobu viditelnosti o dvě vteřiny, pokud na nepřátelské vozidlo míříte +-10° okolo.

Kamufláž je potom konfigurací v garáži ovlivněna těmito faktory:

  • Výška a celková velikost tanku.

  • Třída tanku - to zmiňuji kvůli tomu, že spotovat můžete i s jinou třídou tanku, třeba i se stíhačem

  • Síť - ta se aktivuje po třech vteřinách, kdy stojíte. Násobí kamufláž tanku +25%.

  • Perk maskování - výrazně zvyšuje bonus maskování tanku dle průměrné celkové úrovně schopnosti posádky. Pokud máte jednoho člena vycvičeného na 100% a další tři tento perk nemají, je to jakoby měli každý 25%.

  • Kamufláž tanku - tank si totiž můžete potapetovat, pro každý typ krajiny jednou tapetou, buďto trvale za zlaté, nebo dočasně za stříbrné. Efekt je pět procent navíc, ale i to se počítá.

  • Ventilace a bratři ve zbrani - ti získávají efekt v okamžiku, když máte vyzkoumaný perk maskování.

Snad jsem na nic nezapomněl. Jak je vidět, je toho spousta. Mnohé vlastnosti se vylučují nebo spolu alespoň soupeří, co se priorit týče. Co se týče výbavy, je dobré začít kombinací binokulárů a sítě. Zaprvé je to relativně levné, zadruhé to jde přendávat. Na maskování to ze začátku sice nemá vliv, ale osobně bych doplnil ještě ventilaci. Ta zaprvé lehce zvýší dohled, ale hlavně celkově vylepšuje vlastnosti tanku. Do lehkých tanků je navíc docela levná.

Posádka je složitější. Tady už půjde částečně o polemiku. Pokud jste začínající hráč, zapomeňte na nějaké ostříží zraky a prostorové představivosti. U velitele vás stejně jako první bude zajímat žárovka. Proč? Protože pomocí ní si můžete testovat, kde jste vidět a kde ne. Zbytek posádky potom bude hnát nahoru perk v maskování. Zatímco u velitele potom budete látat v druhém perku maskování, můžete si na radistovi, pokud jím není velitel, dovolit prostorovou představivost. Z řidiče toho moc víc nevyrazíte a z nabíječe taky ne. Střelec může trochu pomoci s primárním cílem.

Řidiče tedy mezitím můžete cvičit na krále bažin nebo profíka, zatímco nabíječ chudák dostane hašení nebo opravy.

Další cesta je už specifická. Pokud plánujeme jít přes třetí perk dál, znamená to, že pravděpodobně chceme zůstat na určitém tanku. Můžeme pokračovat ve vylepšování posádky dál a doexpit bratry ve zbrani. Pak už je to jen o vychytávání třešniček na dortu.

Pokud se vám v konfiguraci tanku podaří vytáhnout maximální spotovací vzdálenost na víc jak 450 metrů, což je maximální vzdálenost spotu, není to vyloženě špatně. S rostoucí vzdáleností spotu roste zároveň penetrační účinek skrz maskování na menších vzdálenostech. Nestyďte se tedy hnát tohle číslo nahoru.

A nyní se dostáváme k důležité informaci: Vydělávat na pasivním spotu, popřípadě střílet čistě ze skrytu a podobně, je dobré pro nízké úrovně. Hlavní část zisků vám plyne do okamžiku, když spotujete vyšší tiery. Pasivní spot je tedy vhodný do osmého tieru, maximálně do devátého. Pokud máte desítku jako pasivního spottera, plýtváte strašlivě potenciálem tanku. Proč? To vysvětlím v dalších třech částech.

Aktivní spot

Aktivní spotovací tank je už jiná liga. Ačkoli u něj spotovací výkon stále hraje velkou roli, není to až tak žhavé, a kamufláž můžete s klidem obětovat na oltář jiných vlastností. Zajímá vás především rychlost pohybu a obratnost. Budete se vyhýbat nepřátelské palbě, musíte řezat zatáčky a tím se schovávat a vykukovat zpoza kopců. Síť i binokuláry samozřejmě můžete využít, ale pokud budete zvyklí na neustálou jízdu, ani se vám během bitvy nezapne. Hlavní ochranou aktivního spottera je totiž jeho hlava, díky které chytře využívá terén. Konfigurace tanku tedy jde především do rychlosti a obratnosti. Ostatní věci jsou podružné.

Ve výbavě nesmí v žádném případě chybět klimatizace. Další důležitou součástkou je potom skládaná optika a doplňujeme vylepšeným podvozkem. Když budete jezdit, budete skákat, lítat, narážet pásy do drnů a zvýšená odolnost pásů se prostě bude hodit. Navíc vám pásy neodstřelí každý kulomet a artilerie se taky bude muset trefit blíž.

U posádky začínáte u velitele žárovkou, řidič může dostat krále bažin nebo profíka dle preference, střelec může rovnou dostat primární cíl nebo kanonýra, radista prostorovou představivost a teprve nabíječ dostane maskování. V druhé schopnosti dejte všem bratra ve zbrani a teprve potom pokračujte v dalších percích.

A jak se vlastně hraje aktivní spotter?

Tak zaprvé je tu technika, která vám umožňuje stát se nezasáhnutelným, alespoň od klasických tanků. Pokud totiž jedete za hranou kopce tak, aby vám čouhala jen věž, ideálně velitelský poklop, potom sice jste vidět, ale nepřítel vás horko těžko zaměří. Pokud totiž zamíří na povrch vašeho tanku, třeba onen poklop, pak při výstřelu střela letí do místa, kde jste byli a ne tam, kde budete. Pokud si předměří před vás, pak je nucen mířit většinou na oblohu, což je plocha, jež ohraničuje mapu. Ta se většinou nachází nějakých sto, dvě stě metrů za vámi. Pokud tedy vystřelí, střela vás nadletí.

Další podstatná část vašeho přínosu týmu je v tom, že jste vidět. Obvykle se ukážete nepříteli jako první. Všem protivníkům rozsvítíte na mapě obří kříž, který se zužuje k vaší pozici. Polovina nepřátelských tanků zastavuje a míří vaším směrem, protože jejich uživatelé jsou tak hloupí, že ani neumí podržet pravé tlačítko myši. Druhá polovina přerušuje přesun, protože jim řve žárovka díky vašemu spotu, a snaží se skrýt, mění zaběhnuté trasy, je nucena vymýšlet alternativy.

Třetí skvělá věc na tom je, že tupé artilerie se zaměřují na vaši pozici. Místo aby se záměrem čekaly na prověřených trasách prvního spotu, kde by smahnuly nějaký těžký tank, přeměří se na kličkujícího prcka, kterého prakticky nemají šanci trefit. Pokud po vás budou střílet, tím líp. Plýtvají svůj čas, nepomáhají svému týmu a všecko je to vaše zásluha.

Aktivní spotting má ještě jednu důležitou vlastnost - naučí vás jezdit, zatímco sledujete mapu, přemýšlíte nad taktickou situací a střílíte za jízdy. Časem se z vás stane něco, co nikdo nemá rád.

Bude z vás:

Malá svině

Tohle už prakticky není spot, to už je životní styl. Jde o deformaci, kterou jsem získal během hry za aktivního spottera a nejsem na ni hrdý. Kazím tím totiž hru protivníkům. Většinou to začíná tak, že se vám líbí nějaký pěkný lehký tank. Povětšinou to nemusí být nutně desítka. Hrajete s ním podobně jako se středním tankem, ale víc se to blíží stylu “hit and run”.

Využít nějaký zásobníček, to je dobrý začátek. Přijet nepozorovaně k těžkému tanku zezadu, nasolit mu pár ran do motoru a zmizet, než se rozkouká, je vždycky pěkný zážitek. V tomto případě se specializujete na rychlost palby, potažmo přebíjení.

Velmi jsem si oblíbil VK 16.02 Leopard. Především je to rychlá a obratná potvora. Pravda, menší dohled a především dostřel není nic moc, ale je to nejvyšší tier, který má kulomet, a se svými 95 mm penetrace je schopný nasekat většině tanků, které potká. To však není jeho největší výhoda. Jde o nejtěžší lehký tank na pětce. Pokud vám to ještě nedošlo… Ano, taranuji s ním ostatní lehké tanky.

Jistě, konfigurace takového tanku je nestandardní - vylepšený podvozek, klimatizace a vložka. Řidič dostal hned na začátek kontrolovaný náraz. Střelec, potažmo velitel pak kanonýra. Chudák nabíječ nafasoval opravy. Druhá úroveň schopností pokračuje s bratrstvem. Ano, čtete dobře. Žárovka jde až z třetího perku. Tenhle tank není určený na spotování, i když s ním spotovat můžete, pokud předem víte, kdy a kde se rozsvítíte.

Je určený do města, k průniku nepřátelskými liniemi, k proplétání uličkami, k zapalování motorů těžkých tanků, ale hlavně k ničení ELC AMX taranem. Tenhle tank nejdřív bourá ostatní lehké tanky a až potom doráží kulometem. Odstřelovat s ním nikoho nebudete. Ani nemůžete. Dostřel kulometu je totiž jen 420 metrů…

A desítky

Desítkové lehké tanky jsou samozřejmě primárně určené do klanových bitev, ale taky mají své opodstatnění v rankovaných či speciálních bitvách, kam by se ostatní lehké tanky kvůli nízkému tieru nedostaly. Neoslní ránou, ani DPM, ale pořád umí být zákeřnými potvorami, které vyhledávají díry v nepřátelské obraně, žerou nižší tiery a pomáhají střeďákům, kde to jde.

I zde však stále platí to, že se můžete rozhodnout hrát je pasivně na schovávanou, aktivně na honěnou nebo agresivně na vybíjenou. Každopádně pokud jste se prokousali skrz celý strom s lehkým tankem, nemám vám už co radit.

No a nakonec pár rad na konec:

  • Snažte se neumřít hned na začátku bitvy. Zábava přichází ke konci.

  • Proboha nehrajte s tím jako s těžkým tankem. Lehký tank neudrží žádnou pozici.

  • Nesnažte se krást pozice ostatním členům týmu.

  • Nepleťte se těžkým tankům pod pásy.

  • Nečekejte ve křoví, jestli náhodou nepojede nějaký nastřílený nepřítel okolo.

  • Pokud se máte rozhodnout, jestli proniknout k nepřátelským artinám, nebo bránit před cizím spoterem vlastní, vždy braňte vlastní.

  • Když nemáte co dělat, hledejte nepřítele.

  • Pokud máte příležitost, otočte protivníkovi dělo.

  • A nakonec - buďte zákeřní a užívejte si to. Lehké tanky jsou totiž především o tom, co máte v hlavě. Tady totiž platí: “Co nevymyslíš, to neodingáš.”


497 views
Náš banner
World of Tanks Download

Facebook

Staň se fanouškem

YouTube

Odebírej

© 2017-2020 by wotinfo.cz